Home Άρθρα Γνωρίζει ο μητροπολίτης;

Γνωρίζει ο μητροπολίτης;

877
12

Γράφει ο Μαυραγάνης Ξενοφών. Την περασμένη εβδομάδα, τα μεγάφωνα του δήμου Πλωμαρίου, «του χουνί», όπως αποκαλούνται εδώ, ανατρέχοντας στα χρόνια του ‘44 – ‘45, ανήγγειλαν μια δημοπρασία για την πώληση δύο ακινήτων. Μόνο που τα ακίνητα ανήκαν, δεν ξέρω αν ανήκουν ακόμα, στην εκκλησία του Αγίου Νικολάου. Όπως ήταν επόμενο, οι συζητήσεις φούντωσαν, οι εικασίες διατυπώθηκαν, οι αμφιβολίες εκφράσθηκαν, οι εξηγήσεις εφευρέθηκαν.

Αλλά μέχρι εκεί, τίποτα παραπάνω, γιατί στον τόπο μου δυστυχώς επικρατεί μια ιδιότυπη «ομερτά». Μπορεί να σχολιάζουμε, σε καφενειακό επίπεδο διάφορα που βλέπουμε και ακούμε, αλλά δεν θέλουμε να κάνουμε ερωτήσεις, δεν επιδιώκουμε εξηγήσεις, δεν ενοχλούμε την εξουσία, σε όποιο βαθμό και όποιο επίπεδο κι αν εμφανίζεται αυτή.

Οπότε η δουλειά του δημοσιογράφου, που από όλους αυτούς τους ικέτες1 της εξουσίας, χαρακτηρίζεται «ρουφιανιά», γίνεται εξαιρετικά δύσκολη. Παρά ταύτα, έγινε γνωστό ότι ο νέος εφημέριος του Αγίου Νικολάου, με απόφαση του εκκλησιαστικού συμβουλίου του ναού, προβαίνει στην πώληση των δύο ακινήτων «για να καλύψει χρέη» του προκατόχου του, ύψους 17.000 έως 27.000 ευρώ. Δεν επιβεβαιώνεται το ακριβές ύψος της οφειλής, διότι μεταξύ των ακηκοότων υπάρχουν αποκλίσεις. Ανεξαρτήτως του πυρήνα του γεγονότος, που είναι αληθής.

Το περίεργο στην υπόθεση αυτή είναι ότι το εκκλησιαστικό συμβούλιο, που συμπράττει με τον νέο εφημέριο, είναι το ίδιο ακριβώς που συνέπραττε με τον προηγούμενο. Το οποίο, ως γνωστόν, διορίζεται από τον μητροπολίτη. Ως εκ τούτου η απορία αναβλύζει από μόνη της.

Παρέδωσε πεπραγμένα, απολογισμό, ταμείο, εκκρεμότητες ο απελθών εφημέριος; Και αν ναι, πού τα παρέδωσε; Στον διάδοχό του ή στον μητροπολίτη; Το εκκλησιαστικό συμβούλιο ήταν παρόν ή απόν; Συναποφάσιζε για όσα γίνονταν; Ποιος διαχειριζόταν τα έσοδα του ναού, που όπως όλοι γνωρίζουμε δεν προέρχονται μόνο από την διάθεση των κεριών, αλλά και από μισθώματα διαφόρων καταστημάτων, που βρίσκονται στην αγορά του Πλωμαρίου, μεταξύ των οποίων το μεγαλύτερο κατάστημα (βιβλιοχαρτοπωλείο, πρακτορείο εφημερίδων κ.λπ.) και ένα παντοπωλείο ή σούπερ μάρκετ στα ελληνικά;

Τι συμβαίνει, λοιπόν, ακριβώς; Ή ο προηγούμενος ιερέας μαζί με το εκκλησιαστικό συμβούλιο, άφησε χρεωμένη την εκκλησία και έφυγε χωρίς ούτε ο ίδιος να αισθανθεί την ανάγκη να αποδώσει λογαριασμό, ή ο νέος ιερέας, με το ίδιο πάντα εκκλησιαστικό συμβούλιο, δεν εξηγεί ακριβώς τον σκοπό για τον οποίο θα διατεθεί το εισπραχθησόμενο τίμημα, ή το μέγεθος της μαύρης ή άσπρης τρύπας, που προορίζεται να καλύψει. Κι έμειναν μόνο οι πανηγυρικές τελετές της διαδοχής, με ανταλλαγές σταυρών και φιλημάτων, παρουσία δημάρχων, πρώην δημάρχων, βουλευτών, δηλαδή «πάσης αρχής και εξουσίας».

Και διερωτάται κανείς, ενθυμούμενος την ιερή ανατριχίλα που διαπέρασε το σώμα της κρατούσας εκκλησίας, όταν η κυβέρνηση υπό το κράτος των τεραστίων οικονομικών προβλημάτων που αντιμετωπίζει, αποφάσιζε να φορολογήσει και την εκκλησία. Έστω κι αν αργότερα μερικώς ανακάλεσε. Τελικώς ποιος και με ποιο τρόπο ελέγχει τα οικονομικά των ναών; Ενοριακών, προσκυνηματικών, μοναστηριακών κ.τ.λ..

Σε ποιον αποδίδουν λογαριασμό τα εκκλησιαστικά συμβούλια, που μετά από κάθε ιεροπραξία, ασχολούνται με το οικονομικό της αποτέλεσμα; Και φυσικά δεν αναφέρομαι, ούτε θα μπορούσα άλλωστε, σε εκκλησίες, όπως του Μπορού (Νεοχωρίου κατά την εθνικόφρονα εκδοχή), ούτε του Ακρασιού, ούτε του Αμπελικού, των οποίων το εκκλησίασμα δεν ξεπερνά τα 15 άτομα. Μιλώ για τις εκκλησίες που και κόσμο συγκεντρώνουν και περιουσιακά στοιχεία προσοδοφόρα διαχειρίζονται.

Εδώ λοιπόν στο Πλωμάρι, με τις δημοπρασίες που αναγγέλθηκαν, ανοίχτηκε ένα σοβαρό, κατά την άποψή μου, θέμα. Που πρέπει να απαντηθεί. Ή ο προηγούμενος ιερέας άφησε χρεωμένο το ναό και έφυγε χωρίς να δώσει λόγο σε κανένα. Ή ο νέος εφημέριος δεν κάνει ακριβή περιγραφή του ζητήματος. Τιθεμένου αμέσως και όχι εμμέσως του ρόλου του εκκλησιαστικού συμβουλίου. Τι ακριβώς κάνει, για ποια πράγματα αποφασίζει και ποια είναι τα όρια της ευθύνης του. Και όλων των εκκλησιαστικών συμβουλίων, υποθέτω. Και κυρίως σε ποιον αποδίδουν λογαριασμό, αφού δεν είναι εκλεγμένα, αλλά διορισμένα. Επιλεγόμενα με βάση τον βαθμό ευσεβείας τους υποθέτω.

Γνώριζε το χρέος, αν υπήρχε, ήταν ενήμερο της κατάστασης και αν ναι πού την ανέφερε. Και αν πράγματι είχε οφειλές ο ναός, από πού αντλήθηκε η δαπάνη που απαιτήθηκε για την μετασκευή των εκκλησιαστικών γραφείων σε κατοικία της οικογένειας του νέου ιερέα.
Γιατί, απ’ όσο γνωρίζω, σε κανένα δημόσιο λειτουργό, δάσκαλο, καθηγητή, αστυνομικό, λιμενικό, οποιονδήποτε τέλος πάντων, δεν εξασφαλίζεται κατοικία στον τόπο όπου ορίζεται να υπηρετήσει.
Μήπως αυτοί έχουν μικρότερες ανάγκες ή η προσφορά τους είναι ήσσονος σημασίας;

1. Ικέτης: Ο καταφεύγων προς τίνα και ζητών βοήθειαν, σύμφωνα με το «Λεξικόν της Ελληνικής Γλώσσης» του Σκαρλάτου Βυζάντιου, Αθήνα 1851.

15.6.2010
rahidi@in.gr

Bookmark and Share Στείλτε Το Θέμα Στο Profil Σας Στο Facebook

Facebook comments:

12 COMMENTS

  1. Από το πιο πάνω άρθρο δύο συμπεράσματα βγάζω:
    Πρώτον ότι για πολλοστή φορά αποδεικνύεται ότι η δημοσίευση είναι ψυχή της δικαιοσύνης.
    Με λίγα λόγια το άρθρο αναδεικνύει ένα θέμα προς όλους (αφού “του χουνί” έχει περιορισμένη εμβέλεια) με σκοπό να βγει προς τα έξω η αλήθεια.
    Μπορεί να είναι μία λέξη αληθινή (και καμία) μπορεί και όλες. Το θέμα υπάρχει και καλό είναι να γράφεται και να γνωστοποιείται.

    Δεύτερον προς όλους αυτούς που νομίζουν ότι το Πλωμάρι είναι ένα γραφικό ήσυχο ψαροχώρι που όλα επιτρέπονται αρκεί να κουνιούνται οι βάρκες στο λιμάνι, μέσα στη θάλασσα (που μόνο εμείς διαθέτουμε τόση) αποδεικνύεται ότι το Πλωμάρι είναι μέρος της Ελλάδας με τα υπέρ και τα κατά τις αρρώστιες και τα προβλήματα, τις ομορφιές και τις ασχήμιες της. Σε μικρότερο αναλογικά βαθμό.

  2. σιγά μην απαντήσει ο μητροπολίτης…
    εδώ δεν δίστασε να σκανδαλίσει το πανελλήνιο (παρέα με τον Μυθήμνης) όταν επέμεναν στην αποκατάσταση Παντελεήμονα.
    Και καλά ο ΣΥΝΗΘΩΣ ΑΠΩΝ, μη Λέσβιος, εκ Χαλκίδος ερχόμενος στην Καλλονή, στη χάση και στη φέξη…
    Ο εξ Αγιάσου Λέσβιος, πως θα κοιτάξει στα μάτια το ποίμνιο;
    Κατά τα άλλα μισθοδοτούνται αδιακόπως, απο τη φορολογία μας…
    Ποιά η προσφορά;
    Τάχα μου η παράδοση…
    Παράδοση στην Ελλάδα σημαίνει ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ,
    σημαίνει είσαι υπόλογος σε αυτούς που υπηρετείς και σε πληρώνουν, σημαίνει ανάκληση ανα πάσα στιγμή, αν βρεθείς εκτός πλαισίου…
    σημαίνει στάση πληρωμών…
    Η τρόικα είναι γι άλλα, που αφορούν κουρασμένους χαμηλοσυνταξιούχους!
    για τους 70000 παπάδες που έχουν μισθούς και ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ ΤΥΧΕΡΑ ΑΠ ΤΟΝ ΚΟΣΜΆΚΗ…κάνει πως δε τα βλέπει!
    Για να μην πούμε και για τους δικαστικούς που ρυθμίζουν τις αμοιβές τους σε συνελεύσεις και απαιτούν την καταβολή τους ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΆ και μάλιστα εντόκως…
    Όταν σε μια κοινωνία, παπαδες-δικαστές-ένστολοι, είναι ΠΟΛΙΤΕΣ Α’ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ…ΓΙΑ ΠΟΙΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΝΑ ΠΟΥΜΕ; ΙΡΑΝΙΚΗ Η΄ΣΟΒΙΕΤΙΚΗ;

  3. Ολοι στην εκκλησια αλλα για κερι το πολυ 10λεπτα.Γιατι ειμαι σιγουρος ολοι οι priests r….

  4. Kai polla einai… ta 10 lepta gia keri
    Prepei na bgoun na mas poun analitika ti ginete. Einai polla xrimata gia ta dedomena tou Plomariou.

  5. – Στο σχόλιο του Μπ.Ν. δεν καταλαβαίνω τη σχέση έχει η παράδοση με την εκκλησία. Τι σχέση έχει το παραδοσιακό μουσικό όργανο (πχ) σαντούρι, με τους παπάδες. Τι σχέση έχει μια πλατεία ή μια βρύση φτιαγμένη με παραδοσιακή τεχνική και υλικά, με τους παπάδες. Μάλλον κάπως αλλιώς το εννοεί ο φίλος που σε γενικές γραμμές δεν διαφωνώ με το σχόλιο.

    – Επίσης δεν ξέρω αν εξυπηρετεί η γενίκευση για παπάδες-δικαστές-ένστολους. Mου θυμίζει το μπάτσοι-γουρούνια-δολοφόνοι. Όλα σε ένα τσουβάλι; Απαξίωση και αναρχοαυτονομισμός αλά Γεωργίου; (βλέπε φοβερή πρόσφατη συνέντευξη μετά θυγατέρας). Καλή η θεωρία σε αυτά τα θέματα αλλά η πράξη είναι πολύ δύσκολη. Και σας μιλάω σαν κάτοικος Εξαρχείων (περνώντας όλα τα ιδεολογικοκοινωνικά στάδια) για 20 χρόνια, 100 μέτρα από τη πλατεία.

  6. Παράδοση στην Ελλάδα σημαίνει ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ,
    σημαίνει είσαι υπόλογος σε αυτούς που υπηρετείς και σε πληρώνουν, σημαίνει ανάκληση ανα πάσα στιγμή,
    σημαίνει στάση πληρωμώνσου, αν βρεθείς εκτός πλαισίου…

  7. πάντως καλό είναι να θυμόμαστε και 2 φράσεις του λαού γιατι πάντα η εκκλησία πληρώνει τα σπασμένα των οικονομικών του καθενός.Ποιες ειναι οι φράσεις?
    Οι παρακάτω:μην κρίνετε για να μην κριθείτε ή πλωμαρίτικα τα δικά μου δε θωρώ άλλα βλέπω και γελώ…

  8. Oloi krinomaste kai oloi krinoume. Pos na meinei ekso i Ekklisia otan exei enan Anthimo na krinei kathe mera apo tin tileorasi ta panda kai tous pandes? Kai na tan mono afta….

  9. to gegonos oti panta syneisferei oso mporei giati panta ksexname?δε λέω βέβαια ότι αυτοί είναι άμεμπτοι αλλά π.χ. ποιος έσωσε το δημογραφικό πρόβλημα της Θράκης που η τουρκική μειονότητα κόντευε να γίνει υπερπληθυσμός?ας το ψάξουμε λίγο καλύτερα λοιπόν…

  10. Εδώ,σίγουρα, δεν πρόκειται για το σκάνδαλο του Βατοπαιδίου,αλλά αδιαμφισβήτητα για μία περίπτωση που χρήζει ενδελεχούς διερεύνησης.

    Το σίγουρο,πάντως,είναι ότι είναι καιρός η Εκκλησία να αρχίσει να φορολογείται όπως όλα τα φυσικά πρόσωπα προκειμένου να αποφεύγονται τέτοιες καταστάσεις και πρωτίστως για να συμβάλει στην οικονομία της χώρας, όπως θα έκανε κάθε μεγάλος οργανισμός με φιλανθρωπικό χαρακτήρα. Μην ξεχνάμε,άλλωστε,ότι πέραν της πνευματικής της υπόστασης,έχει και χαρακτήρα κοσμικό πχ. ακίνητα,μετοχές,τηλεοπτικούς/ραδιοφωνικούς σταθμούς,εκδίδει εφημερίδες/περιοδικά,έχει υπαλλήλους/συνεργάτες,δημιουργεί θρησκευτικούς προορισμούς προς (καλώς εννοούμενη) εκμετάλευση,παίρνει θέση σε πολιτικά ζητήματα,χρηματοδοτείται από ευρωπαϊκά προγράμματα κ.ο.κ

    Συνεπώς, θα πρέπει να φορολογηθεί όχι ως “τιμωρία”, γιατί άλλωστε καλώς κάνει ότι κάνει,αλλά για πρακτικούς λόγους.

  11. θα συμφωνησω και με τις δυο απόψεις ετσι είναι και έτσι πρέπει να γίνει.απλά να μην καταδικάζουμε τα πάντα τόσο ευκολα…

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here