Home Αφιερώματα Δεκαεφτά χρόνια συμπληρώνονται από τα Ίμια

Δεκαεφτά χρόνια συμπληρώνονται από τα Ίμια

433
0

Ποιο είναι το χρονικό της κρίσης. Δεκαεφτά χρόνια συμπληρώνονται από την κρίση των Ιμίων που άρχισε με αφορμή την προσάραξη πλοίου στις ελληνικές βραχονησίδες. Λίγο έλειψε εκείνη την περίοδο Ελλάδα και Τουρκία να οδηγηθούν σε ένοπλη σύγκρουση.

Η αφοπλιστική απάντηση Πάγκαλου στην κρίση των Ιμίων: «Τη σημαία την πήρε ο αέρας»!

Η αείμνηστη Μαλβίνα μιλάει στην εκπομπή της για τον τότε πρωθυπουργό!

Ύστερα από την παρέμβαση του ΝΑΤΟ και των ΗΠΑ, η ένταση εκτονώθηκε και οι δύο χώρες απέσυραν τους στόλους τους. Πώς όμως άρχισαν όλα; Στις 25 Δεκεμβρίου 1995 σημειώθηκε το πρώτο επεισόδιο. Το τουρκικό πλοίο Φιγκέν Ακάτ προσάραξε σε αβαθή ύδατα κοντά στις βραχονησίδες και εξέπεμψε σήμα κινδύνου.

Το λιμεναρχείο Καλύμνου, ήταν το πλησιέστερο στην περιοχή, διέθεσε ρυμουλκό για να αποκολλήσει το τουρκικό πλοίο. Μόνο που ο πλοίαρχός του αρνήθηκε επειδή υποστήριζε ότι βρισκόταν σε τουρκική περιοχή και περίμενε από τις τουρκικές αρχές να του προσφέρουν βοήθεια.

Ποιος μ…. σήκωσε το ελικόπτερο;;;

Την επόμενη ημέρα, το λιμεναρχείο του νησιού ενημέρωσε την αρμόδια διεύθυνση του υπουργείου Εξωτερικών, το οποίο μέσω του γραμματέα της ελληνικής πρεσβείας στην Άγκυρα, Γιάννη Παπαμελετίου, ειδοποίησε τον γραμματέα της Διεύθυνσης Ελληνικών Υποθέσεων του τουρκικού υπουργείου Εξωτερικών, Τσινάρ Εγκίν, ότι αν δεν παρέμβαινε ρυμουλκό, το τουρκικό πλοίο θα κινδύνευε.

Έτσι, στις 27 Δεκεμβρίου, το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών ενημέρωσε την ελληνική πρεσβεία ότι ανεξάρτητα από το ποιος θα αναλάμβανε τη διάσωση του πλοίου, υπήρχε πρόβλημα με τα Ίμια.

Τελικά, στις 28 του μήνα, δύο ελληνικά ρυμουλκά αποκόλλησαν το τουρκικό φορτηγό και το οδήγησαν στο λιμάνι Κιουλούκ της Τουρκίας. Εκείνο το πρωί μάλιστα ένα τουρκικό, πλήρως εξοπλισμένο, μαχητικό αεροσκάφος κατέπεσε στα ελληνικά χωρικά ύδατα, στην περιοχή της Λέσβου, ύστερα από εμπλοκή με ελληνικά μαχητικά. Ο Τούρκος πιλότος διασώθηκε μετά από ελληνική βοήθεια.

Στις 29 του μήνα, το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών επέδωσε ανακοίνωση στο ελληνικό, στο οποίο ανέφερε ότι οι βραχονησίδες είναι καταχωρημένες στο κτηματολόγιο Μουγκλά του νομού Μπουντρούμ και γι’ αυτό ανήκουν στην Τουρκία. Η γειτονική χώρα φίνεται ότι διεκδικούσε τα νησιά.

Ο περίεργος χαμός της ομάδας των Τούρκων κομάντο “καρντάκ”

Έτσι, ο τότε δήμαρχος Καλύμνου, Δημήτρης Διακομιχάλης, που είχε την υποψία ότι η Τουρκία προσανατολίζεται σε εδαφικές αξιώσεις στα Ίμια, ύψωσε την ελληνική σημαία σε ένα από τα δύο νησιά στις 25 Ιανουαρίου 1996. Μαζί του είχε τον αστυνομικό διευθυντή του νησιού, έναν ιερέα και δύο κατοίκους.

Τα τηλεοπτικά τουρκικά κανάλια μετέδιδαν εικόνες με την ελληνική σημαία να κυματίζει και στη γειτονική χώρα προκλήθηκε σάλος. Δύο δημοσιογράφοι του γραφείου της εφημερίδας Χουριέτ στη Σμύρνη με ελικόπτερο μετέβησαν εκεί, κατέβασαν την ελληνική σημαία και ύψωσαν την τουρκική.

Μάλιστα, βιντεοσκόπησαν και πρόβαλαν σε τηλεοπτικό τουρκικό δίκτυο την επιχείρησή τους με αποτέλεσμα το γεγονός να πάρει τεράστιες διαστάσεις.
Μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα ελληνικά και τουρκικά πολεμικά κινήθηκαν στην περιοχή.

Η ένταση κλιμακώθηκε τις επόμενες μέρες. Στις 28 Ιανουαρίου 1996 το περιπολικό «Αντωνίου» του Πολεμικού Ναυτικού απέστειλε την τουρκική σημαία και ύψωσε την ελληνική. Εκείνο το βράδυ μάλιστα, έλληνες βατραχάνθρωποι αποβιβάστηκαν στη βραχονησίδα χωρίς να γίνουν αντιληπτοί από τα τούρκικα πολεμικά.

Την επόμενη μέρα, ο τότε πρωθυπουργός Κώστας Σημίτης, με προγραμματικές δηλώσεις από τη Βουλή, έστειλε μήνυμα στην Τουρκία ότι σε οποιαδήποτε πρόκληση η χώρα μας θα αντιδράσει άμεσα και δυναμικά. Μία μέρα αργότερα και συγκεκριμένα στις 30 Ιανουαρίου, η τότε πρωθυπουργός της Τουρκίας, Τανσού Τσιλέρ, δήλωνε ότι την επόμενη μέρα η ελληνική σημαία θα έχει κατέβει από τα Ίμια.

Στις 31 Ιανουαρίου τουρκικές ειδικές δυνάμεις αποβιβάστηκαν στη Μικρή Ίμια. Την ίδια μέρα ελικόπτερο του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, που σηκώθηκε προκειμένου να διαπιστώσει την παρουσία των Τούρκων στη βραχονησίδα, κατέπεσε κατά την επιστροφή του στη φρεγάτα Ναυαρίνο με αποτέλεσμα τα τρία μέλη του πληρώματος, ο υποπλοίαρχος Χριστόδουλος Καραθανάσης, ο υποπλοίαρχος Παναγιώτης Βλαχάκος και ο αρχικελευστής Έκτορας Γιαλοψός να σκοτωθούν.

Για τις αιτίες της πτώσης του ελικοπτέρου έχουν διατυπωθεί διάφορες απόψεις. Ωστόσο υπάρχει η άποψη ότι η αληθινή αιτία της πτώσης δεν έγινε γνωστή προκειμένου να λήξει η κρίση και να μην οδηγηθούν οι δύο χώρες σε γενικευμένη σύρραξη ή ακόμα και σε πόλεμο.

Πηγή: www.newsbeast.gr

Facebook comments:

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here