Home Άρθρα Οι νομικοί σύμβουλοι του κράτους

Οι νομικοί σύμβουλοι του κράτους

977
0

Πολύς λόγος γίνεται τελευταία για το ρόλο και τη θέση που κατέχει στην ελληνική δημόσια διοίκηση το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, υπό όποια μορφή κι αν αυτό παρίσταται. Είτε ως κεντρική είτε ως αποκεντρωμένη υπηρεσία.Το οποίο, όπως είναι γνωστό, αποτελεί το δικηγόρο του Δημοσίου. Έδρα του έχει την Αθήνα και στις πρωτεύουσες των νομών υπηρετεί ένας ή δύο κατά περίπτωση πάρεδροι, που ασχολούνται βασικά με τις δικαστικές υποθέσεις του κράτους. Από την υπόθεση ή το σκάνδαλο του Βατοπεδίου, κρατάτε όποιον χαρακτηρισμό θέλετε, μέχρι τις συμβάσεις διαφόρων υπουργείων με μεγάλους οικονομικούς οργανισμούς, ανακύπτει συνεχώς η πλημμελής νομική τους υποστήριξη από πλευράς συμφερόντων του Δημοσίου. Γιατί οι αντισυμβαλλόμενες ή αντίδικες πλευρές έχουν πάντοτε ισχυρές νομικές βοήθειες.
Τις μέρες αυτές πληροφορούμαστε ότι για δυο συμβάσεις του άλλοτε υπουργείου Πολιτισμού άργησαν να κινηθούν οι διαδικασίες για την ακύρωσή τους.
Στη μια περίπτωση η διοργάνωση αθλητικοκαλλιτεχνικής εκδήλωσης, που ουδέποτε πραγματοποιήθηκε, κόστισε στο Ελληνικό Δημόσιο, ως αποζημίωση της εταιρείας που φάνηκε ασυνεπής στις υποχρεώσεις της, 14.000.000 ευρώ, απλώς γιατί ουδέποτε μέσα στους προσδιορισμένους χρόνους δεν προχώρησε η καταγγελία της. Δηλαδή και έσφαλε η ξένη εταιρεία και αποζημιώθηκε.
Στη δεύτερη, η αγορά ηλεκτρονικών ξεναγών για τα μουσεία καταγγέλθηκε έξι μήνες μετά τη λήξη της προθεσμίας για την παράδοσή τους. Το συμπέρασμα είναι ότι ενέργειες καθαρά νομικές, στις οποίες έπρεπε να προβεί κάποιος που αφενός γνώριζε από συμβάσεις και αφετέρου είχε αναλάβει να παρακολουθεί το θέμα, δεν έγιναν ως όφειλαν να γίνουν.
Σε κάθε υπουργείο υπάρχει υπηρεσία νομικού συμβούλου, που αποτελείται από τον επικεφαλής της νομικό σύμβουλο του κράτους και τους συνεργάτες του παρέδρους και δικαστικούς αντιπροσώπους. Δηλαδή νομικούς που μετά από εξετάσεις εισέρχονται στην υπηρεσία αυτή με βαθμούς ανάλογους των δικαστών και μισθούς, αν δεν κάνω λάθος, επίσης ανάλογους. Έργο των οποίων είναι η νομική υποστήριξη των κρατικών υποθέσεων και η παροχή νομικών συμβουλών, τόσο στη διοικητική ιεραρχία, όσο και στους πολιτικούς προϊσταμένους του κάθε υπουργείου.
Και επειδή οι προσωπικές εμπειρίες είναι πάντοτε εξαιρετικά πολύτιμες, για την ουσιαστική εξέταση των πραγμάτων και των καταστάσεων θα αποτολμήσω να αναφερθώ σε μία.
Υπήρξα για πολλά χρόνια νομικός σύμβουλος του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος. Κάποτε, επί υπουργίας Θάνου Μικρούτσικου, αν δε με γελά η μνήμη, ψηφίστηκε ο νόμος για τις κρατικές σκηνές εν γένει. Νόμος ολέθριος, κατά την ταπεινή μου άποψη, για το Κ.Θ.Β.Ε.. Ανεξάρτητα απ’ αυτό, λόγω της ύπαρξης πολλών αμφιλεγόμενων ή αδιευκρίνιστων σημείων, πολύ σημαντικών για τη θέση του σε εφαρμογή, εισηγήθηκα στον τότε καλλιτεχνικό διευθυντή Βασίλη Παπαβασιλείου να υποβληθούν ορισμένα ερωτήματα στο νομικό σύμβουλο του υπουργείου Πολιτισμού, που υποτίθεται ότι ήταν εκ των συντακτών ή εν πάση περιπτώσει γνώστης του κειμένου, ώστε να διαφωτισθούν υπάλληλοι και διοικούντες.
Στα επανειλημμένα τηλεφωνήματα – δεν είχα ιδέα πώς λειτουργούσαν τότε – ο νομικός σύμβουλος του υπουργείου Πολιτισμού δεν απαντούσε και η γραμματέας του έδινε στερεότυπα την εξήγηση ότι ήταν απασχολημένος.
Μετά από πολλές ανεπιτυχείς προσπάθειες, αναγκάστηκα να ζητήσω συνάντηση μαζί του στην Αθήνα. Όπου και με δέχθηκε, μετά από αναμονή μιας ώρας στον προθάλαμο του γραφείου του. Βαρύ κι ασήκωτο το γραφείο από πλευράς επίπλωσης, όπως κι ο ίδιος. Που αφού με πληροφόρησε ότι ήταν ο αρχαιότερος των νομικών συμβούλων του κράτους, κάτι σαν πρύτανης δηλαδή, συγκατένευσε να ακούσει το λόγο που με έκανε να τον επισκεφθώ.
Όταν του εξέθεσα τις απορίες μου (μας), μου απάντησε με ευγενικά απόλυτη ψυχρότητα.
– Θα πρέπει να γνωρίζετε, κύριε, ότι ο νομικός σύμβουλος απαντά υπό μορφήν γνωμοδοτήσεων, μόνον εις ερωτήματα του υπουργού, εγγράφως διατυπωμένα.

Ούτε καφές δεν προσφέρθηκε στον επαρχιώτη, που έκανε τον κόπο να διανύσει 500 χιλιόμετρα για να διατυπώσει δυο αφελείς ή και ανόητες ερωτήσεις, αρμοδιότητας του κ. Νομικού Συμβούλου. Στις οποίες ουδέποτε δόθηκε απάντηση, αφού έγγραφο ερώτημα του υπουργού δε διατυπώθηκε.
Βεβαίως και πρέπει να κατηγορούνται όλοι οι διατελέσαντες υπουργοί και να δέρνονται δημοσίως ακόμη, ως πολιτικώς ευθυνόμενοι.
Όχι απλώς γιατί υποπίπτουν σε λάθη – εκτός κι αν είναι εσκεμμένα δόλιες ενέργειες -, αλλά γιατί διατηρούν στα υπουργεία τους υπηρεσίες που αρνούνται να προσφέρουν το αυτονόητο έργο τους, αναγκάζοντάς (;) τους να διορίζουν στις υπηρεσίες που εποπτεύουν άλλους νομικούς συμβούλους, για να λύνουν τα προβλήματα.

Μαυραγάνης Ξενοφών

rahidi@in.gr

Bookmark and Share Στείλτε Το Θέμα Στο Profile Σας Στο Facebook

Facebook comments:

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here